Доповнення до історії Велмарту. Підземелля

 В акті від 24 червня 1952 року В. А. Стефанович відмічає наступне: «По вулиці Р. Чорного (нині вул. Гайдамацька) під час прокладання водогону, навпроти будинку № 4 (колишньої споруди автовокзалу, нині на цьому місці магазин Велмарт) знайшли в землі діру діаметром до 30 см., завглибшки до 80 см. Від поверхні діра була закрита великим каменем. Водогінну канаву прокопали на двометрову глибину. На цій глибині робітники виявили діру, яка йшла вглиб землі. З допомогою мотузки, до якої прив’язали камінь, перевірили глибину ями, стало зрозуміло, що глибина галереї - близько 6 метрів. В яму кинули підпалену ганчірку, просякнуту гасом. Візуально було встановлено великий пустий простір». Василь Автономович зробив висновок, що діра є вентилятором підземної споруди – галереї. Можливо, ту діру виявили ще раніше і аби завадити подальшій руйнації, закрили великим каменем та засипали землею. Напрям ходу галереї визначити не вдалося через невеликий діаметр діри. 






В наступні десятиліття підземні галереї на цьому місці постійно давали про себе знати.

 Так, у 1954 році на тому самому місці стався глибокий обвал діаметром близько одного метра. Цього разу обвал був поряд з каменем, який закривав раніше виявлену діру. Обвал утворився внаслідок просочування води. 

28 липня 1965 року на тій же самій осі, де відбулися попередні обвали, в напрямку вулиці Жовтневої революції (нині вул. Незалежності) просів грунт. Спочатку у двох місцях, які згодом з'єдналися в один великий обвал глибиною до 2,5 м, шириною 3 - 4 м та довжиною до 15 м. 

  Старожили згадують, що коли будували універмаг, то під час риття котловану було виявлено цілу мережу підземних галерей.

13 квітня 1979 року навпроти універмагу на проїзній частині знову стався обвал. Ті обвали ніхто не досліджував. Оскільки вони виникали на найбільш людному місці, їх намагалися негайно засипати. 

У 2002 році до споруди колишнього універмагу було зроблено добудову триповерхового будинку, у якому 11 грудня цього ж року відкрили італійську кухню «Піцерія». Виконроб будівництва Анатолій Васильович Примачок розповів, що коли рили котлован для майбутньої піцерії, то на стику обох будівель стався обвал, який також ніхто не дослідив, негайно було прийнято міри до його усунення. 



15 – 16 жовтня 2003 року внаслідок інтенсивних опадів сталося просідання грунту на проїзній частині вулиці Р. Чорного,4. Щоб засипати провал, було використано 5 вантажівок відсіву та гравію. 27 жовтня 2003 року сталося повторне осідання (провалля) земляної поверхні по тій же вулиці на 20 метрів вище попереднього провалу. Внаслідок надзвичайної ситуації виникла загроза руйнування значної частини вулиці та «Будинку торгівлі», де постійно знаходилася велика кількість людей. Негайно було створено комісію в складі: Голова комісії – начальник відділу з питань НС та ЦЗН М. К. Крючков, членів комісії: начальник відділу комунального господарства Ю. А. Кокоба, начальник відділу управління архітектури і будівництва В. І. Мелас, спеціаліст відділу з питань НС та ЦЗН В. О. Бірюков. Дана комісія провела обстеження осідання земної поверхні (провалля) та склала акт, в якому зазначила:









 «1. Напрямок осідання земної поверхні (провалля) йде по – перше – по вул. Р. Чорного (15 – 16 жовтня 2003 року засипали провалля на 20 м нижче), по – друге – йде під «Будинок торгівлі» і через вулицю Р. Чорного, в парк. Біля «Будинку торгівлі» і під ним утворилося «перехрестя» провалів.

2. Площа осідання земної поверхні біля «Будинку торгівл»і - 18 х 7 м, далі, нижче парапетної стіни, на проїзній частині вулиці – 18 х 20 м, що складає 486 м².

3. Причини виникнення осідання земної поверхні:

- пориви водомережі, яка існує з 1904 року, кілька раз вже ремонтувалась;

- асфальтове покриття в цьому місці має заглиблення, де збиралася дошова вода, яка проникала вниз;

- напружений рух транспорту, що викликає землетрус землі над підземними виробітками та її обрушення.

Пропозиції: негайно вжити заходи до ліквідації надзвичайної ситуації, пов’язаної з осіданням земної поверхні (провалля) та провести зондування, засипку, ущільнення грунту».

30 жовтня 2003 року було створено комісію під головуванням першого заступника міського голови В. М. Віблого по визначенню розмірів збитків внаслідок надзвичайної ситуації по вул. Р. Чорного, 4. За результатами роботи комісії було встановлено, що загальний розмір провалу складає біля 620 м куб. Потребує відновлення біля 800 м кв. асфальтового покриття, 15 м погонних декоративної бутової підпірної стіни. Вартість аварійно-відновлювальних робіт на вулиці, тротуарах та біля «Будинку торгівлі» за попередніми розрахунками становив біля 160 тисяч гривень, враховуючи заробітну плату працівників по засипанню провалля, загальновиробничі та загальногосподарські витрати, роботу механізмів, паливно-мастильні матеріали, засипочний матеріал, асфальт та ПДВ. 

У листопаді 2003 року Черкаський філіал інституту «НДІ проектреконструкція» провела інженерно-геологічне обстеження ділянки вулиці Р. Чорного в м. Умань (відрізок між вулицями Коломенська, Жовтневої революції) з метою виявлення підземних ходів, їх розмірів і глибини залягання, а також, щоб передбачити основні напрямки їх поширення. На період обстеження на майданчику спостерігалось кілька місць чітко виражених провалів і прогинів місцевості, в зв’язку з чим по вулиці було перекрито рух транспорту. Для визначення місць існування і можливих напрямків поширення підземних ходів пробурили мережу свердловин глибиною 9 – 14 метрів, які охоплювали ділянки деформацій місцевості. В результаті виконаних робіт підтверджено три варіанти розташування підземних ходів. Підземні ходи були частково заповнені насипними грунтами м'якопластичної консистенції, які утворились в результаті обвалів і засипки місць провалів на протязі багатолітнього періоду. Основною причиною провальних деформацій грунтів була інфільтрація атмосферних опадів і витоків з водонесучих мереж, враховуючи те, що грунти (лесоподібні суглинки) обстежуваної території мають властивості просідання від власної ваги при замочуванні. Верх  ходів відкрито на глибинах 2,9-4,2 м, низ – на глибинах 5-6 м. Ширина ходів не перевищує 1 м, у місцях їх перетину виробки можуть значно розширюватись. Для ліквідації наслідків провальних явищ і зменшення впливу існуючих підземних виробок на зміни поверхні землі провідний інженер-геолог В. М. Сидорчук рекомендував: 1. Розкрити визначені місця підземних виробіток до глибини 5,5 – 6 метрів. 2. Виконати їх пошарове засипання сумішшю щебеню з глиною для зменшення фільтраційних властивостей. 3. Перекрити розкриті ділянки асфальтом.

У зв’язку з відсутністю належних коштів аварійно-відновлювальні роботи затягувалися, а ситуація з просіданням грунту погіршувалася. Про це красномовно свідчить звернення директора Торгівельно – промислового дому «Земляни» М. В. Ларіна до міського голови від 17 грудня 2003 року, у якому він зазначає: «…ситуація, яка виникла в зв’язку з провалами грунту на пішохідному тротуарі та проїзній частині по вул. Р. Чорного перед «Будинком торгівлі», значно погіршилась: збільшилась глибина і площа провалів, змінюється їх конфігурація, причому цей процес продовжується і в теперішній час…». 

Розпорядженням міського голови від 19 грудня 2003 року за № 158 було дане доручення відділу комунального господарства (Ю. А. Кокоба) провести до 5 січня 2004 року аварійно-відновлювальні роботи по вулиці Р. Чорного,4 за рахунок коштів цільової субвенції з обласного бюджету в сумі 30 тисяч гривень.

25 березня 2004 року комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій відмітила, що, не зважаючи на вжиті заходи, знову продовжується осідання (провалля) земної поверхні у вказаному районі. Враховуючи те, що в міському бюджеті великих коштів на відновлювальні роботи не було, а проблему необхідно було вирішувати, комісія вирішила, щоб ТОВ «Торгівельно-промисловий дім «Земляни» взяло дольову участь в оплаті коштів за виконання аварійно-відновлювальних робіт та власними силами до 1 квітня поточного року розібрало підпірну стіну, управління містобудування і архітектури – в короткий термін розробило генеральний план прилеглої території з врахуванням влаштування автостоянки, а відділ комунального господарства – вирішив питання по відведенню дощової води із напрямку вулиці Коломенської. Таким чином спільними зусиллями різних організацій міста процес руйнації вулиці та прилеглого «Будинку торгівлі»  в 2003 – 2004 роках було зупинено.

Попри пророблену роботу, підземні виробки на цьому місці і понині дають про себе знати. 22 березня 2013 року на проїжджій частині вулиці Р. Чорного,4 виникло провалля земної поверхні глибиною до 2 метрів. Причиною спеціалісти визнали наявність старої підземної виробки та намокання грунтів над нею. Як і в попередні роки провалля засипали мучкою з гравієм.


Коментарі